Kehidupanku zaman 90an~

By issey on 8:09 AM

Filed Under:

budak2 yg lahir pd thn 80an mesti ingat mase skola rendah dulu:

- kat skola ade salesman jual buku cerita. ari ni bg list, esok mintak duit beli walaupun cerita buku tu dah tau.

- berus gigi time waktu rehat kat skolah rendah?...hmm, mesti pegang cawan warna-warni kan. mencangkung kat tepi parit dgn classmates semua kat seblah...


* camni la zaman sek ren dulu..hihi


- ingat tak, misi kat skolah masuk kelas dgn list dentist appointment. Pastu bunyi gigi member kite kene gerudi kat bilik sebelah. ada gigi yang berlubang, kene laa tampal. kalo ade mmber dari kelas lain dtg, pastu bwk " kad hijau" mak oii..time tu, berdebar cm nk jatuh jantung..tkut kna pgl nama..haha. aku time risau time tuh, rase nk lari je,xmo duk dlm klas time tuh.haha. serik kna tampal gg woo....haha.

- kat library, budak2 mmg baca buku tp just tengok gamba je. bile ade program Nilam, sebok semua nak pinjam buku.

- RMT kat skola mkn x best, tp yg berduit pon join RMT, x phm....

- pastu ade satu masa tuh, kalo ade bagi susu dlm kotak tuh sume berebut..haha (aku pn lupa ape da nama susu dalam kotak tuh..sedap wo...sbb free..!! haha)

- pakai pensel box yg bole bukak dpn blkg, pastu ade sharpener kat tgh2 die.

-satu lagi, banga gile kalo bole pakai pencil box yg bertingkat- tingkat tuh..haha


- main lwn pemadam (ore kelate pgl rhoba), syg nak guna utk padam. padahal itu fungsi sbnr, utk padam!

- pakai pembaris yg bergerigi, kat dlm ade air pastu ade bende berkilat dlm air tu.

- cikgu pakai pembaris kuning pjg. Ade pemegang kat tgh2 tp x penah nmpk cikgu pgg pon kat situ.

- bulu ayam jd ramping krn sering dijadikan rotan.

- time pendidikan seni, lukis sume boleh tp bile time kaler sume hampeh. ade gak buat anyaman pakai kertas warna, kolaj la, ape la... ( aku fail bab2 mlukis nih, xde seni seh..tgn keras jer...haha)

- main game 2D. super contra, super mario, street fighter, sume pakai tape. ( dulu aku suka main super mario and super contra..aku men game nih time ngah sunat..hihi. maklumla xley main kt luar..kna main dlm umah jer..haha )


* nie gmbr game mario.....best wooo..huhu bapak aku slalu tgk ak ngn akak aku main bnda nih..pastu dia lak yg bsing lbih2..xcited tgk kitog main..haha.


* nie gmbr game super contra....aku main xabis dulu..haha bkn ape, sb xlepas nk lawan penjahat..adoii..maklu la ngah sunat time nih..hehe.

- jam tgn Boy London jd idaman, sbb bole tuka2 kaler ikut suhu n cuaca.( aku penah pakai jam nih dulu..time darjah 3 kalo xsilap..haha. pagi2 time beratur kt depan klas msti tgk jam, sb time tuh jam nk berubah warna..kalo sejuk jam tu kaler coklat pastu berubah jadi biru kalo panas..xsilap aku la..huhu)

- takut BCG tp lepas inject poyo la pulak...

- time kat sek dulu aku suka main bola guna kertas tuh..haha. pantang cikgu xmasuk kelas, kitog ape lagi, bt padang ngn gol la kt blkng klas tuh..bnda nih main time sek rendah dlu..hihi.

- permainan kegemaran, main guli, batu seremban,penutup botol, batang aiskrim, 'Pepsi Cola one-two-three', 'Police & Sentry', main kejar2 duduk... ( yang aku igt skali, slalu je main jentik tudung botol yg besi tuh..haha. mcm2 skil ade, jamban la hirricane la..tah pape lg da...haha. best2... :)

- kalo hjg taun tuh, lps exam akhir taun aku msti main kad nih..pg2 da start main..haha. best gak main bnda nih..yg slalu bwk bnda nih kwn aku..name dia Al-amin..aku pn xtau kt mn da dia skng..huhu. terigt lagi men kad happy family, main tipu lak tuh..haha.




- balik skola beli JoJo xpon Dendang. Tora pon best gak. Beli se mata2 nak mainan, coklat die x mkn pon.


* gambr tora dan ding dang..abeis duit bli menatang nih..haha


- Kasut berlampu kat tapak, yg iklan die kat tV bole tembak alien tu...

- Siri kartun; power rangers, ultraman, transformers, ninja turtles, dragon ball, Thundercats, maskman, Gaban dan mcm lg. ( aku suka tgk cybercop and suria baja hitam..hihi ) cter dash yankuro (xigt eja cmner daa)

* nie gmbr citer cybercop...telopong je kt dpn tv tgk cite nih..berangan la tuh..haha


- ha, satu lagi..time dulu2 gak..aku suka tgk citer dimanakah joe jambul..haha. lupa r sape da nme pengacara game tuh, sape2 igt tolong bg tau yea..hehe.

- main keta dash..haha. eenjin tamiya la tah pe kebnda sume tuh..modified guna wayar merah la, hijau la..sume ader..bajet keta dash bole jd laju r tuh..haha. mase tuh, ad mmber aku sorg nih, slalu gak bwk keta dash nih g sek..nme dia akmal,skng blajar kt uum da..huhu. time rehat or balik dari sek, kitog pegi main keta tuh..nk tau track dia kt mn?? kt dlm longkang belakang blok/klas..hahahaha. adoi, mase tu xde track lagi, main dlm longkang jela..haha.


* nie gmbr keta dash.....enjin tamiya nih..haha

jgn lupe sume ni sbb zaman skrg budak2 x smpt lyn bende2 ni. kite akan sentiasa berubah, cume asal-usul kite yg permanent. huhu~

pas r kt member2 korang.... mesti diorg tersengeh2 bace mende nih..
.hehehee..


p/s: everything happen to me...beskan mase kechik2 dlu..

11 comments for this post

haha...best gle post ni..plg aku ske..mmg sebijik yg aku lalui tme kecik2 dlu

Posted on December 26, 2008 at 10:52 AM  

haha..same la..best woo time kcik2 dulu..
2 baru skit..byk lagi..yg time blik sekolah ada gak cte2 die..hehe.

Posted on December 26, 2008 at 11:06 AM  

haha...kelakar gmbr gosok gg kat tepi longkang tu..same la cm aku gk...sebijik bebeb..control la skt awek ader sblh tgh gosok gg same2..hehehe

Posted on December 26, 2008 at 1:11 PM  

hahahah suka gak tgk joe jambul... :D

Posted on December 27, 2008 at 11:33 AM  

idup memori 90-an.
kui..kui..kui..


btw, selamat tahun baru hijriah juga !

Posted on December 27, 2008 at 6:58 PM  

bajet cm nk jd penyiasat je bla tgk joe jambul tuh..haha.

Posted on December 28, 2008 at 3:26 AM  

pengacara crita joe jambul- norzizie zulkifli....hehehe..ingat lagi coz dulu minat sangat tgk crita tu ;p

Posted on December 28, 2008 at 4:14 AM  

byk dh komen sni...komen kat aku lak..hehe...publisiti murahan tol

Posted on December 28, 2008 at 7:05 AM  

to ein_nazierah -->>> thanks..ha baru tau nme dier..hehe. Norzizi Zulkifli..
to man-->> odw g komen blog mu nih..haha.

Posted on December 28, 2008 at 9:19 AM  

yeszaaa.... akak sukeeeee....... lam banyak banyak akak luper joe jambul jer...ahahhahaa.. tapi time tu joe jambul popularrrr...

Posted on May 31, 2009 at 2:07 AM  
Acik84

tabikla kat u, cite kte same jela, org maen super contra tu guna cheat code, masa kt menu depan tekan joystick tue, adela combination die, so dptla sume 99999.suke sgt kt cybercop blue sbb ade kepala kwn org lonjong kt blkg cm cybercop tue.

Posted on June 20, 2010 at 6:16 PM  

Post a Comment